top of page

איך אפשר לעזור לילדים עם הפרעת קשב?

מהי הפרעת הקשב?

זה השם שנתנו לקושי ומשתמשים בו כמעט כל הזמן, אבל השם המדוייק יותר זו הפרעה או קשיים ב'תיפקודים הניהוליים' (Executive Function), ויש גם שמדברים על קושי בויסות הרגשי. אלו אספקטים שונים לקושי שמתגלה בגיל הצעיר לרוב בשנים בגן הילדים.


תפקודים ניהוליים אצל ילדים שאובחנו עם הפרעת קשב ניחנים ביכולות כמקובל בכל גיל ולחלקם אף מחוננות והם ממש רוצים להצליח, אך קשה להם בשל קשיי האונה הקדם מצחית זו שאחראית על ה"תפקודים הניהוליים", זו שאחראית על השעון שלנו, ניהול הזמן, עיבוד מידע, תגובות, חולמנות והסחות דעת ועוד.


דימוי עצמי נמוך נובע כי מדביקים  מגיל צעיר לילדי הקשב שאלות שיוצרות תוויות פוגעות ושליליות במעגלים הקרובים, כמו עצלנות ופוגעות בבטחון העצמי שלהם, פוגמות בסיכויים לצאת מחוזקים ובטוחים לעולם. הם מהססים לעיתים לרתום את היכולות האישיות שלהם על מנת להתמודד עם הקשב הלקוי בסביבת החיים היום יומית.


למה הקושי? כי הדופמין נספג מהר יותר במוח אצל אנשי ילדי הקשב. הדופמין הוא 'יצרן' האושר מעורר המוטיבציה ומעודד לאסוף עוד ועוד חוויות הצלחה, כי זה מיצר עוד דופמין. תזכרו את זה, כי זה ממש חשוב בהתאמת תהליך העזרה בהמשך.


ידוע שהאונה הקדם מצחית אצל כלל בני האנוש מסימת תהליך הבשלה רק בגיל עשרים וחמש אז המוח עובר גיזום שני של כל מה שלא בשימוש, מוסר, בפעם הראשונה זה קורה בגיל הינקות זאת לצורך שיפור בתפקודים המוחיים. נכון, זה לא ממש ידוע, אבל זה מה שאומרים הביולוגים נוירולוגים החוקרים. ולכן חשוב לאמן את המוח בגיל הצעיר והילך כדי לשכלל את יכולותו לתפקד טוב יותר.


יש גם הורים שמאמינים שבילדות עיקר הבעייה ועיקרה בבית הספר, אבל זה לא מדוייק, נכון שהקשיים בבית הספר משפיעים על החיים של הילדים וההורים לאורך שתים עשרה שנות לימוד. אבל מרבית הקשיים התסכולים והאכזבות עקב הפרעת הקשב הן בגיל הבוגר יותר, כשיוצאים מבית ההורים לעצמאות אישית ולמגורים ניפרדים ולאחר מכן כשהופכים לזוג וכהורים אז הקושי מתעצם מעצם זה שהעומס והמחויביות גדלות.


מה קורה בבית?

בבית ההתמודדות עם הסחות הדעת, השכחה, הדבק למסכים המרצדים, זמן התגובה, האי סדר, הקושי להכין שיעורים ועוד סימפטומים רבים כמו הקושי לקחת כדור בבוקר, קשיי שינה ובררנות מזון וכמובן הרשימה מתארכת ויחודית לכל אחד.


איך אפשר לסייע בבית הספר?

בבית הספר המערכת החינוכית משתדלת אך מתקשה לסייע לילדים בכיתה ולכן מוצאים להם סיוע בשעות פרטניות וסיוע מקצועי יחודי שמתייגת אותם חברתית ואישית. המערכת החינוכית בארצות רבות בOECD בנויות אחרת ומתפקדות אחרת מהמקובל כאן בארץ.


שנים רבות לוויתי מנהלים וצוותים חינוכיים בכל הארץ. הדילמות מאתגרות כמעט כל צוות שפגשתי ולא ארחיב כאן מעבר, אך בכל מפגש מורה ותלמידים ניתן לשפר ולהתפתח בתחומים שיכולים לסייע לכולם וגם לילדי הקשב. לדוגמה בתחום גיוון שיטות ההוראה והלמידה, בניגוד למקובל, השיטות קימות, ידועות, אפשריות וזמינות בכל מקום וזמן ותלויות ברצונו וביכולתו של כל אחד מהצוות בביה"ס.



אז איך בכל זאת אפשר לסייע בבית ובביה"ס?


בביה"ס

כהורים להיות בקשר מלא עם הצוות לאפשר לילד לקבל את התמיכות המגיעות לו כולל שעות פרטניות ולחזק את הביטחון העצמי של הילד על ידי שיח הממקד מבט דרך משקפי ההצלחה היומית. לשוחח עם הצוותים ולהדגיש את הגיוון הנדרש לילדכם.

לא ארחיב כאן מעבר אבל הנה דוגמאות ספורות, לכל אחד מאיתנו יש שלושה ערוצי קשב (חזותי שמיעתי תנועתי)ואחד מהם הוא הדומיננטי. כדי שבכיתה כולם יפיקו את המירב נדרש ללמד בשלושת ערוצי הקשב במקביל.

ללמוד איך ללמוד מה הן השיטות שניתן בעזרתן לקלוט מידע ולשלוף אותו, מה היא הדרך הכי טובה שלי לשינון ושמירת המידע לצורך שליפתו בעת הצורך מספר שיעורים עם מורה לאסטרטגיות למידה יסייעו.

ללמוד מהצלחות (זוכרים ?דופמין!) זו טכניקה שיושמה רבות בעבר במערכת החינוך והיא טובה לכולם היום ובמיוחד לילדי הקשב. לאפשר הצלחות באופן יזום בהתחלה ואט אט להגביר!


בבית

אפשרו הצלחות ופרגנו כל הזמן כל יום כל היום. זה המנוע להניע. ולא זה לא פינוק לאנשי הקשב זה צורך.

החיים בבית

כדברי נזיר סיני וותיק, לפני שתצא לסדר את העולם סדר את המיטה שלך. על כל המשתמע השפעת הסביבה על הקשב היא רבה ומשמעותית.

הנה מספר דוגמאות.

לבנות מספר הרגלים חזרתיים זהים ושיגרתיים (שעות בוקר קימה ושעות ערב) שיעשו באופן אוטומטי (אז המוח נח ולא צריך להתאמץ)בשפת הפסיכולוגיה אלו טקסים קבועים שאחרי שנכנסו לתלם ברור שיש לקימם ואין עליהם דיון.


פעם בשבוע מסיבת ניקיון, כולם מתגייסים יחד לניקוי וסידור החדרים והבית עם אוירה טובה, צחוקים, מוסיקה ממש מסיבת ניקיון שמתחילה בשעה X ותסתיים בשעה Y ואחריה יבוא פינוק ופרגון הדדי. לכל אחד יהיה תפקיד אותו יעשה כמיטב יכולתו ובהתאם לגילו (תנו להם לבחור את התפקיד).


מספר פעמים בשנה (תצמידו את הארוע לקראת חג או לעונה או ליום הולדת) צמצום ומיחזור אז מוסרים את כל החפצים המיותרים מהבית ומשאירים רק את מה שנדרש לשימוש והכרחי על פי החלטת כל אחד מבני הבית, מהווה מימוש תפיסה של מינימליזם שמקל מאוד על כולם.


תחום הקניות והמזון כקנייה שגרתית שחוזרת על עצמה כל שבוע, לדבוק ברשימת של אוכל טרי ובריא לא מעובד ופשוט להכנה מהירה וזמינה. להכניס רשימת קניות למערכת הזמנות הממוחשבת באחד הסופרים הקרובים לליבכם לבצוע פעם בשבוע כאוטומט.


מה ניתן לעשות בשעות הפנאי האישיות והמשפחתיות?

המון ספורט, מכל סוג, בכל מקום אפשרי, עדיף בחוץ כמובן, לפחות חצי שעה ביום, פרטני קבוצתי תחרותי אתגרי ימי בברכה בטבע, על המגרש והמשטח, כל ספורט דינמי שמחייב לרוץ, להגיב מהר לנשום במהירות, להיות בקשר עין עם הזולת או עם הכדור עם המחבט... התנועה תעשה טוב לכל אחד מהילדים ולכל המשפחה יחד.


הכנת שיעורי בית

חוזרים לדופמין הנה הוא שוב, התנועה והקצב מעלים את הדופמין במוח ומאפשרים שיפור הקשב לשעות רבות בהמשך כך לכל היום. אז לפני הכנת שיעורים מעצבנים ומשעממים (כדברי הילדים) צאו לריצה, קפיצה, ריקוד, קשה לדבר? מעולה לסדר את הנשימה ולחזור להכין שעורים. עשו זאת עם הילד 15 עד 20 דקות, יעשה טוב לשניכם.


חוגים בשעות הפנאי

כל חוג יכול להיות מעניין אם הילד.ה שלכם מתעניין. זו דרך המהווה הזדמנות לקשרים חברתיים רחבים, להצלחות ופיתוח תחומי עניין. חוגים זו מערכת לימודים מקבילה שמאפשרת הזדמנויות להצלחות ולסקרנות להיפתח לעולמות תוכן חדשים.










bottom of page