top of page

כיצד אפשר לקדם ולהשתפר במשפחת קשב ?


אורחות החיים במשפחת קשב או קש"ר הוא תחום שמוזכר ומדובר פחות מהמקובל והנדרש. משפחות רבות מתארות עייפות של אחד או שני ההורים, תחושה של ארועים בלתי צפויים שנוחתים בהפתעה, קושי בניהולם וקושי ליצור נינוחות יום יומית בקרב התא המשפחתי.


כאשר אחד ההורים או שניהם עם ילד אחד או יותר המתאפיינים בהפרעת קשב נחשבים כמשפחת קשב שכן ידוע שזה עובר בירושה. במשפחה כזו ההתנהלות היום יומית היא שאיפה תמידית לאיזה שהוא שקט וסדר מיוחל שלא מגיע, למרות המאמץ שמושקע בכך.


כשמנסים לפרוט את התנהלות בחיי המשפחה של כל יום נשאלת השאלה מהי השאיפה הזו? מהו הרוגע, השקט, הסדר המיוחל הזה? ההורים מתארים היבטים רבים אשר מתסכלים אותם ומקשים עליהם ועל הילדים. הם מתארים צרכים לא מוגשמים שיכולים להשפיע על התפקוד של כולם.


השאיפה התמידית לרוגע

שאיפה לאיכות חיים רגועה ורצוייה שנתפסת כחשובה וחיונית בהיבטים נפשיים ובריאותיים, והופכת להיות חשובה ולעיתים קרובות היא בלתי מושגת עבור האנשים במשפחה.


עבור ילדים צעירים ובני נער שעדין לא מבטאים את הצורך הזה לרוגע במילים, חווים את ההשפעה ההורית וההתנהלות בחיי היום יום. הסביבה והאווירה שפיעה עליהם וקובעת עבורם את רווחתם והצלחתם בחיים כעת ובעתיד.

ידוע שהילדים מאמצים מודלים מהמשפחה לחיים העתידיים שלהם כבוגרים עצמאיים וכהורים לעתיד ולכן חשובה עוד יותר ההתנהלות הנינוחה בתוך המשפחה כמפתח לחיים כעת של בני הבית ודוגמה לחיים העתידיים של הילדים.


משפחת ואנשי הקשב נמצאים בסיכון לאיכות חיים רצויה אך בלתי מושגת, בשל מאפייני ההפרעה כאשר אינה מטופלת בהתאמה לצעיר עם קשב לקוי ולמשפחה במלואה. בנוסף לכך בגיל ההתבגרות עולים הסיכונים עבור צעירי הבית ולכן חשוב הטיפול התומך והמתאים מגיל צעיר לצעירים ולבני המשפחה.


הסיכונים נמצאים בספרות המחקרית מתארים סיכון לדימוי עצמי נמוך, קשיים חברתיים, אי הצלחה בלימודים, אי התמדה במסגרות הלימודים, ניידות רבה בתעסוקה, הריון לא רצוי בגיל צעיר, תחושת בדידות. נטייה להיגררות לארועים בהם יהיה אי ציות לחוק, מעורבות בתאונות דרכים, התנסות או שימוש באלכהול או סמים, הימורים.


לכן חשוב לברר עם כל משפחה מהו הצורך המרכזי עבורה ולסייע לה תוך מספר בודד של מפגשי תמיכה, לבנות סביבה תומכת ומאפשרת התפתחות תקינה עבור בני הבית הצעירים.


דוגמאות להשפעות הסביבה הביתית על תחושת הרווחה


במשפחה מאזור המרכז סייעתי להם ע"י התארגנות מחודשת בכל המרחב בבית תוך תרומה והשלכת חפצים מיותרים, צביעה מחדש (בהתאמה)וארגון עזרים תומכים, בסיוע הנדימן, על פי הצרכים של בני הבית. ההקלה הזו היתה כל כך חשובה להם איפשרה לפנות מרחבי חיים לכל אחד מבני הבית. הם אפילו צבעו בצבעים חדשים מרחבים שיועדו ותכננו. ההקלה עבורם היתה לפני: בית בו הררי חפצים בכל מקום ולהם לא היה מקום לאחרי: סביבה מאירה מינימלסטית מוארת וצבועה בצבעים ועזרים התומכים בכל אחד מבני הבית.


במשפחה אחרת מהדרום עזרתי להם בזום, בהתארגנות מחודשת לתפקידים משתפים (ניקיון וסדר, קניות, תשלומים, רשימות קניות, מוסך, בנק, פריקה וסדר ועוד ועוד כולם שותפים בחיי היום. מי עושה מה, כדי שדברים ומשימות חשובות לא יעלמו וינחתו בהפתעה (לפעמים עם אי נעימות ואף עם ריבית רצחנית) חשוב להדגיש כי האימון למשפחה מתרכז בהיבטים הארגוניים ניהוליים של החיים כדי להכניס סדר וצפי התארגנותי.


המבט המחודד על ניהול התא המשפחתי קש"ר מגיע מעולמות הליווי והייעוץ שלי כיועצת ארגונית ואישית. אני רואה בעסק ארגון זעיר כגדול וגם בתא המשפחתי כיחידה שצריכה לנהל את עצמה. התחום משליך מחיי הניהול בארגון ברוח הקאיזן, אל הניהול בחיי המשפחה.


כיצד התבררו הצרכים הללו? ההתאמה והצורך של משפחת קשב וניהולה?

מנהלים רבים שפגשתי התגלו כבעלי יכולות גבוהות בניהול וגם כבעלי מאפייני הפרעת קשב. פגשתי בהם במהלך שנות הייעוץ והלווי הארגוני הרבות. אך סיפור אחד זכור לי במיוחד.


לפני עשור וחצי ליוותי מנהל מבריק עם מאפיני קשב ברורים, בעסק שלו בתעשיית האלומניום בצ'ק-פוסט בחיפה עם כעשרים וחמישה עובדים. עברנו תהליך למידה ניהולי ארגוני ברוח השיפור המתמיד קאיזן, ובסופו התגלגלנו לשיחה על המשפחה שלו. הוא תאר את הקשיים בחיי היום לו לאישתו ושלושת הבנים המתבגרים(מאובחנים). שאלות ההכוונה שלי אפשרו לו להבין שמה שנכון לעסק נכון למשפחתו הגרעינית.

כעבור מספר חודשים התקשר לספר כמה מוצלח היה עבורו כל התהליך שאלתי בארגון? לא אמר, במשפחה.

הוא הצליח להוביל עם אישתו והילדים שינויים שמצאו בהם ערך רב בחיי המשפחה שלו. שאלתי בדבר העסק... "אהה זה כבר הסתדר מזמן ובקלות, המשפחה היתה לב ההשקעה שלי בתהליך השינוי".

מאז עזרתי למנהלים רבים בעסק שלהם, סיפרתי להם את הסיפור שלפניכם והם מגשימים שינויים דומים ומקבילים כמעט גם בביתם.


כיום ידועים עזרים ואמצעים טכנולוגיים התומכים בניהול חלקם יכול להתאים גם לצרכים הבייתים ולסייע למשפחה בדיוק כמו בכל עסק או לכל מנהל. הטכנולוגיה מאפשרת הגעה לשיפור והקלה, מעבר לשינוי הממוקד בניהול התא המשפחתי או העסקי.


ולבסוף טכנולוגייה בשרות הקשב: אימון מוחי-נוירופידבק

בנוסף ניתן היום לסייע למנהלים עסקים ולבני הבית באמצעות פיתוח טכנולוגי שעושה אימון מוחי ומשפר את קשיי הקשב באמצעות אימון ממוחשב ומשחקי (מאושר משרד החינוך). אימון מוחי בשיטת הנוירופידבק יכול לשפר את היעילות בעבודה למנהלים, לעובדים, להסיר חלק ממחסומי הקשב בעבודה וגם עבור בני הבית בלימודים ולסייע בהבאת רוגע ונינוחות יעילות ומיקוד הן בבית והן בחיי הניהול בעסק.


בהצלחה:)

צעדים להצלחה |המרכז לאימון הקשב




bottom of page