top of page

האם יש קשר בין אכילה רגשית להפרעת קשב?


עומדים ליד המקרר, עוד רגע שעת שינה, ובמחשבה רץ המשפט 'אני יודע שזה לא הזמן לנשנושים אבל המוח אומר לי 'בא לי' ...מה לעשות, הוא כבר אמר כמה פעמים....' ופתאום נמצאים ליד דלת המקרר הפתוחה....ומנשנשים.

האם אפשר להתמודד עם אכילה ריגשית ולהצליח? התמודדות עם אכילה רגשית היא אפשרית.


הפרעת קשב?

איך המנגנון המוחי עובד? למה זה קורה? ומה הקשר לADHD הפרעת קשב?

אז אקדים את הסוף. קשור לאימפולסיביות שאופינית לADHD.

בואו נבין איך זה קשור ואיך ניתן לסייע.


המוח שלנו התפתח בשלבים לאורך ההתפתחות האנושית, החלק הקדמי שנמצא בקדמת המצח מעל העיניים הוא האונה הקדם מצחית שאחראית על כל התפקודים החשובים שמחברים אותנו לעולם הזה כפי המוכר לנו כיום.


החלק הקדום שדאג לשמור עלינו מחיות וטורפים ותוקפים נמצא במקום אחר והוא זה שגורם לנו לדפיקות לב בעת בהלה. תחושת פריז-קפיאה בעת איום או מנוסה או השבת מלחמה והגנה עצמית, אלה שלושת FFF המוכרים. אם תקשיבו לסיפורי אימה תמצאו אותם בכל אחד מהם.


בעידן שלנו היום מרבית התפקודים המוחיים הנדרשים כוללים תפקודים ניהוליים Executive Function. מגיל צעיר ועד הגיל הבוגר.

הרשימה של התיפקודים הללו ארוכה מאוד, אך היא מסתכמת במספר מילים מרכזיות. זו היכולת לנהל ולהתנהל באופן אישי, ניהול עצמי (כולל משמעת עצמית) מול האימפולסיביות האופינית לADHD (זו שגם מקסימה את החברים שלכם).

לדוגמה התפקודים הניהולים כוללים בתוכם היבטים רבים כמו הפרדת עיקר מטפל, תגובה מותאמת ונשלטת, יכולת עיבוד מידע רב ומהיר, הבחנה והבנה של תגובות ומערכות יחסים בין אישיות, יזום וביצוע של תוכניות והתמדה בהן. ועוד.


אכילה ריגשית

על מנת להצליח, אנו נדרשים ללמוד ולשכלל את המשמעת העצמית ברמה גבוהה ומיתון האימפולסיביות (בא לי) באופן הולך ועולה ככל שמתבגרים. (מחקר ידוע, השאירו ילד עם מרשמלו לבד בחדר, ובדקו כמה מהם עמדו בפיתוי, אלה שעמדו בפיתוי, עקבו אחריהם, במהלך השנים היו למצליחנים). ילד ששוכב על רצפת-הסופר ובוכה בצרחות 'בא לי' מבטא את החשק הרגעי הזה, האימופלסיבי, במידת מה, הוא דומה לעמידה בשעת ערב מאוחרת מול דלת המקרר הפתוחה.


כדי להפוך את התפקודים הניהוליים לכאלה שישרתו אותנו, צריך לשכלל ולתרגל אותם וכך עושים מגיל צעיר. אצל אנשי הקשב המאובחנים, המאמץ הנדרש מהם הוא רב ומשמעותי יותר מאשר אצל כל אחד אחר, ולכן הם חווים זמנים מוצלחים יותר (תפקוד גבוה) ומוצלחים פחות (תפקוד נמוך), זאת כמובן ללא ההשפעה של התרופות לסוגיהם.


מעבר לתרופה, יש כמה 'תומכים' חשובים שיכולים ממש לסייע ויעידו על כך אנשי קשב שאני בקשר איתם, (כולל שלושת ילדי הבוגרים). התומכים הללו יכולים להיות אחד מארבע ת. תודעה, תזונה, תרגול או תרופה או גם וגם ותנועה.


תודעה במשמע של הכרות מעולה של 'מה עובד לי' איפשרו להם להשיג זמנים טובים של קשב. מדיווחים של רבים הספורט ו/או התזונה.

אי אפשר לזהות מראש מה מתאים לכל אחד ויסייע לו עד שלא ניפגשים ובונים את הכלים המתאימים אישית שיסייעו. לכן נדרש מבט הוליסטי עבור כל אחד. תוך הבנה שתחום התודעה חשוב ומקרין על כל השאר.


הפרעת קשב


עבור רבים ורבות תחום התזונה (אני לא דיאטנית) הוא רק אחד מההיבטים אך הוא מרכזי עבור חלק מהאנשים. ידוע שהאוכל מהווה מקור נחמה וסיפוק. ידע שאספקה מיידית של סוכרים מגיעים מידית ומהווים מקור של עונג מיידי. והם אלה שדוחפים לפתוח את דלת המקרר. הצורך העמוק לנחמה בעולם מאתגר, לעיתים כה גדול, עד שהמזון איננו מזון אלא סוג של התמכרות.


אז מה עושים כדי לצאת מהלופ?


ההנחה היא שאם נצליח לשפר את התפקודים הניהולים באמצעות אימון נוירופידבק, נוכל לצמצם אט אט גם את האימפולסיביות האופינית לחלק מאנשי הקשב. במשך התהליך נלמד לתכנן ולבצע שליטה בחיים היום יומיים כולל התפקוד בנושא המזון.

זו גישה שונה לחלוטין להתמודד עם האימופלסיביות ולהרגיע את ההשתוקקות לנחמה במזון. בתקוה שאפשר יהיה לתכנן קניות, וללמוד להכין מתכוני אכילה בצורה טובה ובריאה יותר, כך גם יגדל הסיכוי שהאכילה והקניות יהיו בשליטה ומנוהלים.


שליטה בחשקים היא קריטית לצורך קידום תוכניות אישיות וצמצום תחושות ה 'בא-לי', כי הוא אחד מהיבטים של האכילה הרגשית והלא מבוקרת.

אז איך מעלים ומשפרים את התפקוד של האונה הקדם מצחית והתפקודים הניהוליים שלה? אחד הכלים, כחלק מהאימון השלם המוצע, הוא אימון מוחי נוירופידבק, שמסייע לשיפור תפקודי הקשב והריכוז.


נוירופידבק

זה הוא אימון משחקי וממוחשב(מאושר משרד החינוך), בטוח ואפשרי לבצוע. האימון מתוכנן מראש לפרק זמן קצוב, של מספר חודשים בודדים שיכול, אני מקווה, לשפר עבורך את התפקודים הניהוליים ובין היתר יאפשר תכנון ורגיעה בהיבטים של החיים בסביבת קשיי הקשב כמו גם בתחום התזונה.

שיפור התפקודים הניהוליים יסייע גם בעבודה ובלימודים, בניהול קשרים אישיים ומשפחתיים. ישפר את התפקוד היום יומי והמאמץ המוכר יוקל במעט.


האימון המוצע איננו תלוי או מותנה בטיפול תרופתי, נצליח להתאמן עם או ללא תרופה. האימון המוצע הוא תלוי בהתפתחות האישית של כל אחד באופן אינדוודואלי. (הפגישה הראשונה היא לצורך הכרות בדיקת התאמה, והתנסות ראשונית ללא התחייבות).


ההנחה העומדת מאחורי כל האימון המוחי היא ההבנה שהמוח בעל יכולת השתנות והתאמה, 'המוח הגמיש'. יכול ללמוד להשתנות ולהצעיר עצמו בתפקודיו.

האימון מאפשר הפעלה מרוכזת מכוונת לאונה המצחית הקידמית, התרגול יבנה שיפור של יכולות המרוכזות בחלק זה והן את התפקודים הניהוליים המוכרים בסיפרות.


האימון מרוכז כעת, בערכה יחודית, בטוחה וייעודית המסייעת למתאמן לשפר את התפקודים הניהוליים שלו בפרק זמן מוגדר של מספר חודשים בודד. ויכול לסייע לצעירים מתבגרים ומבוגרים להצליח. זמין ואפשרי בכל מקום בארץ.



בהצלחה:)

צעדים להצלחה |המרכז לאימון הקשב



bottom of page