top of page

הדרכים לשפר את הפרעת הקשב בבית

מה הדרך לשפר את איכות החיים בבית של משפחת קשב ?


איך אפשר להשיג Well-being אישי ומשפחתי?

מושג מדובר מאוד כיום, בכלל, וכעת נפנה מבט אל משפחות הקשב. מושג המוגדר כרווחה אישית אליה שואפים רבים. איכות חיים נתפסת כחשובה וחיונית לנו בהיבטים נפשיים ובריאותיים, והופכת להיות חשבה עוד יותר עבור אנשי הקשב, במיוחד במשפחה בה מגוון גילאיים צעירים, בני נער ומבוגרים.


אצל צעירים ובני נער ההשפעה ההורית וההתנהלות בחיי היום יום, קובעת עבורם את רווחתם האישית והצלחתם באימוץ מודלים ראויים לחיים עתידיים הן כבוגרים לומדים ועובדים וכמובן גם כהורים בעתיד.


משפחת ואנשי הקשב נמצאים בסיכון גבוה לאיכות חיים נמוכה בשל מאפייני ההפרעה. קיים סיכון פי שתים עד פי שמונה להיות שותפים בעברה על החוק, (מעל מחצים הכלואים אובחנו כבעלי הפרעת קשב), בהתמכרות לאלכוהול, שימוש בסמים, הימורים, אי הצלחה בלימודים, התמדה בתעסוקה ארוכת טווח, הריון לא רצוי בגיל צעיר, תפקוד חברתי נמוך ותחושת בדידות.


הפרעת קשב ופעלתנות יתר היא ההפרעה הנוירו-התפתחותית המוכרת והנפוצה ביותר. במדינת ישראל מעריכים שיש כמאתים חמישים אלף בוגרים עם הפרעת קשב, וכשלוש מאות אלף ילדים ורבים שלא אובחנו בגיל בית הספר.


השכיחות שנבדקה עד כה בעולם המערבי בקרב ילדים ונוער נעה סביב כעשרה אחוזים פלוס מינוס מכלל האוכלוסייה, הקשיים עמם מתמודדים המאובחנים, כשני שליש מהאוכלוסיה שאותרה, ימשיכו עמה גם לשנות הבגרות. בקרב הבנים, התופעה נפוצה יותר מפי שתים וחצי מהבנות. ההבדלים בין הבנים לבנות באים לידי ביטוי גם בתופעות הנילוות לקשיים.

ידוע כי זו הפרעה זו נוכחת לאורך החיים ומביאה עימה יכולות אישיות גבוהות וכמובן אתגרים. האבחנה נעשית על ידי אנשי מקצוע בתחומי הרפואה נוירולוג, פסיכיאטר, רופא קשב. יש לציין כי יש הפרעות המתחזות להפרעת קשב ועשויות למסך את הקשיים, כמו מחשבות טורדניות וחרדה, לכן חשובה עוד יותר הבחינה הרפואית המלאה וההתייחסות המקצועית הרחבה בראשית הדרך ולאורך החיים. עדויות ותיעוד בדבר מנעד הקשיים מצוי כבר מאמצע המאה השמונה עשרה עד היום, התיעוד מגוון רחב ומתפתח וכולל עדויות ומחקרים שנעשו לאורך השנים.


לשפר את איכות החיים בבית - משפחת קשב

הן סובלות מהתמודדות חוזרת ונישנת עם התופעות הכרוכות בה. משפחות רבות בהן אחד מההורים מתאפיין בהפרעת קשב ואחד או יותר מהילדים רכש בלידתו את הקושי.


המשפחה זקוקה לסיוע הוליסטי לשיפור איכות החיים של כלל המשפחה בביתה. ועל מנת לסייע לה לבנות איכות חיים טובה, נדרשת להם מעטפת טיפולית המלווה ומדריכה את ההורים והילדים. הראייה ההוליסטית על ידי אנשי מקצוע, מסייעת בארבעה היבטים מרכזיים. תודעה, תזונה, תנועה, תרגול/תרופה.

תודעה אישית ומשפחתית, הבנה ומוכנות אישית ומשפחתית כי נדרש להם סיוע מגוון על מנת להתארגן נכון בסביבה מאתגרת עבורם.


השינויים לאורך החיים הם דינמיים ומחייבים מעת לעת התארגנות מותאמת לשלבים השונים בהתפתחות האישית משפחתית. הטיפוליים הקימים כיום מציעים מגוון משופר לעומת שנים עברו. וניתן להתאים אישית, בידיעה שחייבים לקבל סיוע ותמיכה הוליסטית מאנשי מקצוע בכדי לשפר את התפקוד וסיכויי ההצלחה.


זה מחייב גיוס משאבים פנימיים שנמצאים בקרב כל אחד כדי לאמן את התודעה לשילוב אורח חיים בריא התומך בתזונה נכונה ובריאה, תנועה ספורט במרחבים מגוונים על פי העדפות אישיות, תרגול במגוון תחומים כמו נוירופידבק, יוגה או מיינדפולנס, אימון CBT, קוג-פאן, בשילוב על פי הצורך בטיפולים רפואיים תרופתיים נדרשים.


משפחת קשב במטבח

תזונתם שונה מאנשים ללא הפרעת קשב. הם יעדיפו מזונות עתירי סוכר ופחממה ריקה מהירים וזמינים, הם בעלי סיכון מוגבר לאכילה עתירת קלוריות ריקות ומכך סיכון גבוה לעודף משקל ותחלואה נילוות.


התמיכה של איש מקצוע המלווה את המשפחה ומסייע בבניית הרגלי רכש מזון ותזונה נכונים התומכים בבריאות הפרט והמשפחה יכולים לסייע ולתמוך באיכות החיים המצופה במשפחה כמו אימוץ דיאטה ים-תיכונית אשר הוכחה מחקרית כמסייעת במניעת מחלות כרוניות ומקדמת בריאות באופן כללי, וניתן להמליץ עליה לאוכלוסייה עם הפרעת קשב.


משפחת קשב מתחילים להנות ביחד

אורח חיים יושבני מול מסכי הטלויזיה ומשחקי המחשב משפיעים ומגבירים את הסמפטומים לקשיי הקשב.מומלץ במקומם כפי שנחקר רבות, לאמץ פעילות בטבע, פעילויות ספורט שבהן המשפחה תבחר ויכולים להשפיע באופן חיובי על התמודדות עם הסימפטומים של הפרעות קשב.


פעילות בטבע הינה מקום טוב לפריקת אנרגיות בעת משחק, ספורט לסוגיו, יסייע בפיתוח ניהול זמן, תכנון וארגון, לקיחת אחריות, תכנון משימות משותפות והגדרות תפקיד בתוך הפעילות.


המשחק יתמוך בגמישות מחשבתית בעת פעילות, יחייב עיכוב תגובתיות יתר בעת משחקי ספורט תחרותיים, יאפשר פריקת אנרגיה חיובית ומהנה וכמובן בניית קשרים חברתיים בקבוצות השווים. בהתייחס לנושא הספורט האישי השפעתו תוכל להיות חיובית אם יבוצע בעצימות בינונית גבוהה כנראה שתוכל לסייע לכמחצית מאוכלוסיית ילדי הקשב בשיפור התפקודים הניהוליים, בתנאי שתתבצע כשעה ביום לפחות.



משפחת קשב שפרו את איכות החיים בבית

הולכים לשחק משחקי מחשב כדי להשתפר!

השילוב עבור חלק מהמשפחות יכול לסייע בשיפוראיכות החיים בחיי היום יום. לעיתים התרגול מאפשר הערכה מחדש בדבר הטיפול התרופתי על ידי הרופא המלווה והתאמתו מחדש כתוצאה מהתרגול ואימוץ הכלים שנתן לילד ולמבוגר.


התרגול המוכר כיום NF-נוירופידבק, מיינדפולנס, CBT, קוג-פאן, עשויים לתמוך, להקל ולסגל אורח חיים נינוח ומנוהל טוב יותר.

התחומים נחקרים כיום והחלו להחקר באמצע המחצית השניה של המאה העשרים, הניבו תוצאות בעלות ערך רב והצלחות משמעותיות לחיי המתאמנים.


הלווי המקצועי והפיקוח על הטיפול תרופתי מצוי בידי הגורם המטפל ורק הוא יכול לשקול מחדש עם הלקוח, המשפחה והסביבה המחנכת מטפלת, את השפעת האימון שנבחר על הטיפול התרופתי לאורך ההתפתחות האישית.


שיפור איכות החיים בבית

כי התעלמות מהקשיים של משפחה בה ילד.ים עם הפרעת קשב מגבירה את הסיכונים האישיים ומחבלת באורח חיים אישי ומשפחתי איכותי.

הקושי קיים וברור וניתן להקל על כל בני המשפחה באימוץ גישה הוליסטית רב מימדית, התומכת באיכות חיים טובה המנוהלת באופן מיטבי ויצירתי. אין הדבר מחייב הוצאות כספיות ניכרות אלא תודעה ויכולת לאגם לתועלת המשפחה את המשאבים הזמינים בסביבה לטובת אימוץ אורח חיים איכותי משופר ומטבי.




צעדים להצלחה |המרכז לאימון הקשב


bottom of page