top of page

מה ההבדל בין הפרעת קשב לקשיי קשב?


מה בין קשיי קשב להפרעת קשב מאובחנת?


נתחיל בזה שלכל אחד יש, בזמן נתון, איזה שהוא קושי בקשב ובריכוז אלה הם קשיי הקשב.

לא תמיד אנחנו מצליחים להיות בריכוז ובהקשבה מירבית, כל הזמן. זה ידוע מוכר וטבעי. אנשים הנדרשים לרמות גבוהות של צורך לריכוז והקשבה ולאורך זמן, מכיר היטב את הגלים האופיינים, ולומד איך להיכנס לקשב הנדרש לו.


לקשיי קשב יש מגוון ממש גדול של מאפיינים, כי יש אנשי ערב, שם בשעות הקטנות כששקט הם במיטבם, וכמובן אנשי בוקר שאז הם הכי מרוכזים. יש אנשים ששיחת טלפון מוכרת וידועה 'מעיפה' להם את הריכוז לזמן מה כמשהו שהם כבר מכירים, ולאחרים בגיל הזהב יש ירידה טבעית בקשב ובריכוז בשל הגיל וירידה בשימוש המוגבר ביכולות המוח לאחר שנות העבודה האינטנסיביות.


בודאי מוכרת לכם התחושה המתוחה שמייצרת חוויה רגשית טעונה וכשהיא לאורך זמן היא עשויה לגרום לכם לא לזכור שמות או מושגים, ניבים ומקומות זאת כתוצאה מכך שהמוח דרוך ומפנה את מירב האנרגיה להתמודדות. קיימים גם קשיי קשב במצב דחק וסטרס אישיים או משפחתיים שמשהו במשפחה ובבית הופך להיות מאתגר מאוד וקשיי הקשב מעיקים ובאים לידי ביטוי בכל מיני מצבים כמו שיכחת המזגן/המים בברז/הכירים פועלים/נעילת דלת/איפה המפתחות /המשקפיים/העיתון ועוד.


אני בטוחה שאת זה רבים חוו כקושי להתרכז הנובע מהלחץ רגע לפני מבחן ותחושת 'שכחתי הכל לא זוכר כלום' אז המתח נותן אותותיו ויכולת הריכוז הופכת להיות חמקמה.


לבסוף נוסיף את קשיי הקשב שנובעים מהמצב הכל כך מוכר לנו במדינה, מצבי סטרס ביטחוניים, ובעת כתיבת הפוסט הזה אנחנו בדיוק מציינים חודש, לארועי ה 7-1-0-23 הנורא והמטלטל שגם אני חוויתי בו קשיי קשב רבים.


מרבית קשיי הקשב הם זמניים ותלויי זמן וסיטואציה. אך לעיתים הם הסמנים הראשונים שמחייבים בדיקה מסודרת להפרעת הקשב. לצורך כך נדרש איש מקצוע, רופא או נוירולוג מומחה, שיאבחן מקצועית וביסודיות. יש הבדל בין קשיי הקשב שהם זמניים ותלויי מצב לבין הפרעת הקשב שנחשבת הפרעת מטרייה שמלווה לאורך החיים מגיל צעיר.


בואו נדבר על הפרעת הקשב זו שאבחנה מקצועית חשובה, גם אם אתם אחרי יב' כיתות, ולמה? כי היא עושה סדר, מביאה אנחת רווחה, הגדרה שממנה ניתן לצאת להתמודד, היא מאפשרת מכאן להבין טוב יותר ולקבל את התמיכות הנדרשות ואולי אף לצחוק עליה בהומור וללא כאב.


חשוב ראשון! כל אנשי הקשב יחודיים בדרכם המיוחדת והמגוונת גם בנושא הקשב. חשוב שני! הפרעת הקשב איננה אומרת דבר וחצי דבר על היכולות הקוגנטיביות ההפך הנכון מרבית המאובחנים הם בעלי יכולות גבוהות מהממוצע בהמון היבטים. והקושי המרכזי מתמקד בתפקודים הניהוליים Executive Function באונה הקדם מצחית.


ועם זה, לכל אחד ואחת סט שונה ומגוון של הפרעת קשב. בואו נעבר על חלק מהאפיינים המרכזיים של הפרעת הקשב.


לדוגמה האם יש בדים ותוויות בגדים שאין מצב שתלבשו בלתי ניתן לסבול זאת?

אולי יש רעשים מסויימים שמוציאים אותך מדעתך (תקתוק מקלדת, עכבר, עט, רעש לעיסה).

מה עם עמידה בתור ? לא תודה! הלכתי.

למידה מבחנים כיתה סדר יום ? הרגשתי או מרגיש או שניהם שאני ולמידה מסודרת אקדמית לא הולכים ביחד (סבלתי מספיק מזה ביסודיתיכון) למרות הידע הרב שיש לי, אני מבסוט לצלול עמוק למשהו שמרתק אותי ולא עוזב.

חוסר סבלנות צריך לזוז לצאת להיכנס לעבור ממצב למצב לעיתים קרובות. נוע נוע.

סדר וארגון בחדר בתיק במסמכים במשרד נשמרים למספר ימים בודד... במקרה הטוב.

מבלה שעות רבות מול המחשב או הטלויזיה או מול המקרר ממש מצב התמכרות לזה.

תחושת לחץ, דכאון, חרדה ארוכה ויום יומית.

לא יכול להשאר במקום אחד ולאורך זמן, עם בת זוג אחת או מקום עבודה אחד או מקום מגורים....יאללה זזים..מיציתי.

חלומות על להיות עצמאי ללא בוסים ומשמעת, מוכר לך?

יעילות בעבודה שנפגמת עקב התופעה של פתיחת מספר משימות, מעבר בינהן, אך אף אחת לא מושלמת עד הסוף והן נשארות פתוחות עד שמשהו קורה ואז יש לסיים בלחץ.

פעילות וחשיבה אסוטיאטיביות, דבר שמזכיר דבר שמזכיר את ההוא ובכולן מתחילים לדון ולעסוק וגם אלו פותחים עוד אסוציאציות חדשות.

דיבור רציף שלא עוצר, לא רואה את הצד השני, אלא עוסק בשרשור של מחשבות אישיות שקשורות למבט האישי. כמו שיח על מכוניות חשמליות בין חברים שרוצים לברר מה ממולץ לרכוש...וההוא הידען המכני פיזיקאלי (:)) מדבר על העולם הפיזיקאלי מכני והתפתחותו בהנדסת מנועי דיזל והבנזין מהמאה הקודמת....

לא אוכל כל היום ואז אוכל מה שהכי קרוב (פחמימות וסוכרים כנראה) בפרץ רעב ובהתקף רציני. מוכר לכם?

לא אוכל כל היום ואז מסיים שתי פיתות ענק עם שווארמה אחר הצהרים ומתעלף למיטה....

זה שישן מספר שעות אחהצ ומתעורר ערני בראשית הלילה, .בבוקר גמור ולא מרוכז למשימות היום הבא.

לא זוכר פרטים איפה שמתי את...איזה תאריך היום הולדת של.... איך קוראים לך? לא זוכרת שסיפרת לי את זה וזה חוזר על עצמו שוב ושוב.

בלימדים 'דוגם' את הרצאת המרצה מתוך שעה וחצי, קולט איים של מידע או חלקי משפטים ומשלים לבד את הפערים או מצלם מחברת מהחנון.ית של הכיתה כי מתקשה להקשיב ולכתוב בו זמנית.

בשיחה עם כמה אנשים מתפרץ לתוך דברי האחר בחוסר רגישות או מרים את הקול ללא הסבר וסיבה. בעת קריאה של נושא יכול לחזור שוב ושוב על הנקרא בלי להפנים את התוכן ולעיתים מצליח להפנים רק תוך כדי תנועה והפיכת התוכן לסרט או הצגה בעיני רוחו.

מתקשה להתארגן ליציאה מסודרת בבוקר או עם מזון שיספיק לאורך היום. מתקשה לזכור פרטים צריך חולצה לבנה לטקס היום? שולח ילד עם תיק לגן שחסרים בו בגדי החלפה או טיטולים או מזון לארוחת עשר שנשארו במטבח ברכב. או מתכננים מתכון להכנה בבית , הולכים לקניות עם רשימה (סוף סוף) ואז שוכחים את אחד הפריטים החשובים בקופה, לעיתים לאחר שיחה מעניינת עם מישהו בתור ...


עד כה דיברנו על הקשיים, אני מקווה שברור לכולם שהכישורים הרבים שניחנים בהם אנשי הפרעת הקשב יכולים להקרא גם יכולת או מתנה, כי במקביל לכל קושי או שוני שרשום כאן אפשר להפוך אותו לחלוטין להיות ליכולת ענקית אשר תלויה רק במצב ובמבט, כי לרוב האנשים אין את היכולות המיוחדות הללו.


כעשרה אחוז מהאוכלוסיה הם אנשי קשב ולהם יש יכולות מיוחדות, רק תלוי איפה הם נמצאים בכל שלב בחיים.חלק מכאבי הגדילה שלהם טמון באי ההתאמה של מערכת החינוך המוכרת לנו, זו שנבנתה במהלך המהפכה התעשייתית, בה קשה מאוד לאנשי הקשב, אבל ניתן להתאים להם, עם מאמץ, מערכות חינוך אחרות שמאפשרות ליחודיות וליכולת המיוחדת לבוא לידי ביטוי.


לדוגמה אדם שיכול להתחיל מספר משימות במקביל ולהשאירן פתוחות, בסביבה אחרת תהיה כאן יכולת יצירתית מאוד גבוהה שנובעת מהאסטיאציות המחשבתיות, יכולה להפיק אין סוף רעיונות יצירתים כמעט בכל תחום בו יעסוק.

מנהלים רבים שפגשתי בעבודתי כיועצת הפגינו יכולת להיות בתנועה ואי יכולת לשבת באותו מקום שעות, זו תספק יכולת ענקית למנהלים בתחומים שונים או אנשי מכירות ושטח.

אחר נדרש לעבודתו להיות ער בלילה לתקשורת עם ארה"ב קנדה (או משמרות לילה ב..) וערנות בשעות הלילה יכולה לסייע לו.

בתחום המזון יש קולות חדשים הציגים הסבר שדוגל במשכי זמן ארוכים של צום, ואכילה מלאה ואיכותית פעמיים ביום....


המסקנה שניתן להבין

כי כל תאור מהתאורים הקודמים, יכול להיות קושי אבל גם יכול לסמן יכולת ענקית, שבאה לידי ביטוי בתחום ובסביבה בה פועלים אישית ומקצועית.


הפרעת הקשב מאפיינת השפעת מטרייה על כל מרכיבי החיים, במיוחד בגיל הבוגר עשרים פלוס. כי אז יוצאים מחזקת בית ההורים ונדרשים לנהל חיים עצמאיים.


ניתן לסייע לאנשי הפרעת הקשב ולהקל עליהם חלק מהתמודדויות עי אימון אישי בשילוב שיטת הנוירופידבק. ניתן גם להביא לשיפור את קשיי הקשב באופן דומה ולסייע לטייב את היעילות והאיכות בחיים ובעבודה בכל גיל. זהו אימון ממוחשב מדליק, כיפי וקצר טווח שמציג תוצאות במעל שמונים אחוז מהמקרים ובאישור משרד החינוך.



בהצלחה:)


צעדים להצלחה|המרכז לאימון הקשב









bottom of page