top of page

איך אנשי הקשב יכולים להצליח בגדול


התמדה ונחישות זהו אתגר מאוד גדול לכל אחד ובמיוחד למי שיודע וחש את הפרעת הקשב. אנשים ונשים שלא חששו להתמודד עם הקושי של ערוץ הקשב והצליחו, אומרים שדוקא האתגר הזה שהיה החיץ בינם לבין ההצלחה, גרם להם להתמיד ללמוד ולסדר את ההתנהלות שלהם. והם נשבעו לעצמם שהם ינצחו בכל שלב, ולכן פיתחו עצמאית שיטות סודיות כדי להתגבר בדרך על אתגר. הם סיפרו שדאגו מאוד לחגוג כל אתגר שפרצו במיני מסיבה אישית שהוסיפה על חויית הסיפוק של ניצחון ולו הזעיר ביותר.


אולי גם בזכות הפרעת הקשב הם הצליחו להצליח?

בזכות המתנות והיכולות הרבות שהם קיבלו עם הקושי. הם ללא חששו מהתמודדות עם הקשיים הקיימים אך ידעו שגם יש להם יכולות יחודיות ומיוחדות, ניהלו את החתירה אל ההצלחות מתוך אמונה פנימית "אני יכול", והם גאים בכל הצלחה שלהם.

לכל איש.ת קשב יש כל כך הרבה סיפורים על הדרך שעברו. כל אחד.ת בא עם מתנות אישיות שבזכותן הם יכולים להצליח, אם רק לא היו חוששים מההתמודדות בהפרעת הניהול הזו שמעיבה על היום יום. הנה סיפור אחד.


היא בקושי עברה את הסף בלימודי היסודי והתיכון וכעת היא מובילה ארצית תפיסה חדשנית בעבודתה כרופאה.

 היא מספרת שהיא לא האזינה וגם לא האמינה למה שאמרו לה כל האנשים בדרך. בפנים היא ידעה שזה יקרה. היא תהיה רופאה. היתה בליבה האמונה הפנימית שהיא יכולה ושהיא תצליח. היא למדה את מרבית לימודיה גם ברפואה בערוץ החזק שלה ערוץ השמיעה.

בארץ לא קיבלו אותה אז היא יצאה לארץ אחרת ושם היא למדה שפה זרה ודילגה על דבים שיכולים ליאש אבל לא היא, החלום. לאורך השנים היא ידעה פנימה שהיא תצליח ואכן כיום היא מצליחה מאוד בארץ. סיפורה התפרסם כסיפור השראה לכל מי שחושש לרגע כי לא יגשים. אני מכירה סיפורים אישיים רבים של נחישות ובהם המסר המרכזי - התמדה.


הפרעת הקשב באה גם עם יכולות אדירות שלא מדוברות במרבית המחקרים, וזאת בשל המבט התמידי דרך הקושי והוא כידוע ניתן לשיפור.

היכולות הן רבות ומגוונות, מרבית האנשים והילדים ניחנים בחן רב ובחוש הומור, אינטלגנציה אישית גבוה, חשיבה יצירתית וחדשנית, מסוגלות לקרוא מהר תמונה רחבה, ערוצי קשב אשר קולטים הכל (הקושי בהפרעה שהם לא מסננים), סקרנות רבה, ראיית מאקרו רחבה, רגישות גבוהה לסביבה, חוסן אישי בשל ניסיונות ההתמודדות התמידית עם כישלון והתפתחות ממנו.


ידוע שאנשי הקשב שונאים שגרות משעממות, תיוקים, פרטי פרטים, ברוקרטיה, שיחות סרק, אלו הן השגרות השנואות עליהם בה הם נתקלים במקומות שהם לא אוהבים להיות בהם.

תנו להם לעוף בראיית מאקרו, להוביל, לנהל, ליזום, לחלום, לרתום ולהלהיב, להגשים הם יפרחו ויצליחו.


ילדי הקשב בבית הספר כפי הקיים והמוכר כיום, בו כל יום הם מתמודדים עם החזרה המשעממת עם הפאסיביות הנכפת עליהם לשבת על אותו כסא, שם הרוטינות לא עושות להם טוב והם חולמים, בוהים, שם מתחדדים הקשיים על פני האפשרות להביא לידי ביטוי את המסוגלות האישית.


בית הספר לילדי הקשב צריך היה להיות מקום בו יאפשרו להם מסגרות פעילות, סקרניות ומגרות חושים וידע, אז היה להם קל יותר. העניין והסקרנות, הגיוון וחופש הבחירה היו מקלים עליהם להתרכז ומאפשרים להם להצטיין בתחומים שמעניינים אותם.


שקט פנימי לילדי הקשב, איך מביאים ולומדים להביא את השקט פנימה ולהצליח להתרכז ולצלוח את המסגרת? אז כיום ידוע על מספר טכניקות מוכחות. וכעת גם ניתן לתרגל זאת בשילוב כלים טכנולוגיים תומכים.


מיינדפולנס תרגול יום יומי יכול להיטיב עם המתרגלים וכיום הנושא מדווח במחקרים והוכחות הנאספות כל הזמן למשמעותו והשפעתו על חיי המתרגלים. ניתן למצוא הנחיות רבות בתחום באינטרנט אך ההשתתפות בתרגול קבוצתי מבטיחה יותר. כיום קיימים מרכזים בגדלים ודגשים מגוונים בנושא המלמדים וחוקרים את התחום כאן בארץ ובעולם.


נוירופידבק תרגול בעזרתו עשוי לשפר את היכולת המוחית בתחום הקשב והריכוז. זהו תרגול המאפשר אימון ממוחשב ואישי לקשיי קשב וריכוז, זו למידה מותאמת אישית, ממוחשבת, כייפית, המאפשרת לרבים (כ80%) לשפר את יכולתם ולהגבירה.


מחקרי מוח פרסמו ומפרסמים מחקרים רבים, בנושא יעילות המיינדפולנס והנוירופידבק בהיבטים אימוניים למספר נרחב של קשיים, הקריאה במחקרים אלו נוטעת תקווה .


המיקוד שאני מביאה כאן הוא ייחודי ומרתק בפני עצמו. הוא מאפשר לכל אחד ללמוד להתרכז ולתרגל זאת בקלילות יחסית ולחסוך שנות ניסוי עד להצלחה. היחודיות באה לידי ביטוי גם בציוד וגם בפעילות מיועדת לטובת שיפור קשיי הקשב והריכוז.

בהצלחה:)







bottom of page