top of page

כלים להצלחת אנשי הקשב



רוצים להצליח? ברור! כולם רוצים להצליח, מי לא.

אז איך עושים את זה עם הפרעת קשב וריכוז קיימת כאתגר?


לכל אחד מאיתנו ישנו אתגר שעימו הוא נדרש להתמודד לאורך החיים. האתגר יכול להיות בתחומים מגוונים, חלקם אישיים ומוכרים וחלקם פחות. בעשור האחרון הרשתות החברתיות איפשרו לרבים לחוש בנוח לספר ולהתייעץ בנושאי האתגר האישי, באופן ישיר או אנונימי. הפריסה של הנושא ברבים והיוועצות מסייעת רבות לפונה ולקוראים. הנושאים שעולים מהווים מראה שנותנת מקום לכל אחד להתבטא.


הקהילה ברשתות החברתיות מחזירה משוב ומהדהדת את האתגר, היא תורמת טיפים מנסיונה. חווית 'אני לא לבד ויש עוד כמוני ' בארץ ובעולם. השיתוף והיוועצות מקלים במידת מה את האתגר האישי ומסייעת למצוא דרכים ללמוד להתמודד עימו משותפים.


עד השנים האחרונות אנשי הקשב והריכוז, ADHD, התמודדו לבד עם האתגר האישי ומצאו באופן עצמאי את הדרכים והשיטות שיקלו עליהם בדרכם הלימודית, חברתית ומקצועית. ורבים מאנשי הקשב הצליחו! איך אני יודעת ? כי פגשתי אותם, כל יום כיועצת ארגונית ומאמנת למנהלים.

היכולת להיות יחד ולהיוועץ, מסייעת, שלא להישאר בהתמודדות עצמאית כזו שיוצרת תחושת בדידות. הרשתות מהוות בית חם ומנחם כמו גם חברה שהופכת מוירטואלית לממשית באזורים גאוגרפיים. אז יש והרבה הצלחות לאנשי הקשב!


הצלחות לאנשי הקשב


מציאת הדרכים והשיטות באופן עצמאי לוו ברגשות לא פשוטים לאורך הדרך. רבים הצליחו למצוא את הנתיב שבו התגברו על הקושי. לאנשי הקשב האתגרים חוזרים וצצים בכל פעם מחדש במעגלי החיים, בהזדמנויות שונות, וזה מאתגר.


הדימוי העצמי הפנימי כאתגר לאורך החיים, כשמשהו קורה ופוגש את הילד הפנימי המאותגר, זה יכול לטלטל ולהציף. הורה או הורים עם קשיי קשב, הפוגשים את מערכת החינוך בפעם הראשונה כילדים ומתבגרים, ובפעם השניה כהורים, חווים מחדש ובעוצמה את חוויות בית הספר והמערכת החינוכית, דרך הקשיים של ילדם המאותגר. החוויה הפנימית ההורית יכולה לטלטל ולחוש מנעד רגשות רחב מהתעלמות מוחלטת וניתוק ממערכת החינוך ועד רצון עז להחנה והכחה של הקושי, ממש סערה רגשית. לצורך כך חייבים לווי מקצועי להורים ולילדים.


לעיתים, נדמה להורה, שאם יעניק טיפים וכלים מניסיונו לילדו, יצליח הילד לצלוח בקלות את האתגר. אך לא כך הדבר. הילד יידרש לחצוב בעצמו את דרכו וללמוד להכיר יטב את הקווים המאפיינים אותו אישית. זאת בשל היות תופעת הקושי הקישבי אינדיבידואלית לכל אחד ואחת.


היכולת של ההורים לסייע נמצאת בערוצים אחרים. אלו הערוצים התומכים שיקלו על הילד להתמודד. ערוצים אלה מצויים גם ברשתות החברתיות אך אינם מאוגדים לכדי שלם הניתן ללמידה ויישום.


הפתרונות התומכים ערוצי הסיוע נמצאים במספר היבטים מרכזיים, סיוע פסיכולוגי התנהגותי, סיוע ותמיכה בסביבה המקומית, הדרכה ולווי בדרכי ניהול החיים, הדרכה בתזונה, הדרכה בתנועה וספורט מותאם ולבסוף אפשרות לתרגול ופיתוח היכולת האישית מוחית באמצעות אימונים דוגמת הנוירופידבק הייעודי לקשב, עליו אני ממליצה.


ניהול החיים והסביבה המשפחתית. במשפחות קשב רבות (בהן הורה וילד מאובחנים) החיים המשפחתיים מתנהלים באופן אקראי ומגיב לאירועים מזדמנים בשיטת כיבוי שרפות. למה הדבר דומה?

למנהל עסק או ארגון שאינו בונה תוכנית עסקית ואסטרטגית אלא מגיב לאירועים רגעיים הקורים ומחייבים מענה נקודתי.

גם במשפחה וגם בעסק ידוע שנדרש תכנון וביצוע. בניית מערך מתוכנן ומנוהל בסביבה הביתית לתמיכה בקשיי הקשב והריכוז, היא חשובה לאין ערוך.


בנייה נכונה של סביבת החיים בבית יש חשיבות להתאמות בהתאם לגילאי הילדים והמרקם השלם הוא חלק מהחוויה היום יומית. משמע בניית סביבה אישית וביתית במבנה נעים מסודר בקביעות(לכל חפץ מקום קבוע), מערך ציוד מינמליסטי (בכל הבית) לשימוש יום יומי פרקטי ושאינו מכביד ומציף. עיצוב בעזרת חומרי צבע ממתנים ומרגיעים, לצורך כך ניתן למצוא פלטות צבעים ייעודיות. ניצול יעיל של הציוד הנדרש לצרכי בני הבית ובגובה המתאים להם.


הבנת חשיבות פעילות הספורט כחלק חשוב מההתפתחות המוחית. אין הכוונה לספורט בו השרירים עובדים והמוח נח. אלא לספורט בו המוח חייב להיות פעיל ומגיב במהירות לסטואציות מאתגרות. הספורט צריך להיות דינמי ומערב תנועה בעצימות משתנה משולב באתגר חשיבתי. פעילויות כאלה הם כדורסל לדוגמה, פעילות מים גוונת וגם פעילות מים אתגרית, ניווטים בשטח בקבוצה ובתחרות, משחקי פנאי מסוגים שונים. כל אלה ועוד יכולים להיות חוויה אישית ומשפחתית מיטיבה ומגבשת לאנשי הקשב.


הכרת חשיבות מערך התזונה הביתי, רכישה, הכנה והגשה של מזון בריא שזמין בבית העשיר בתזונה תומכת קשב יכולה להיות בסיס טוב לשיפור קשיי הקשב. ידוע שהמוח האנושי צורך בינקות כמחצית מהאנרגייה הנצרכת, ובבגרות כרבע מהאנרגייה הנצרכת. כמו כן ידוע כי ישנם מזונות הגורמים לתחושת ערפול (בספרות נקראים מוחות שבורים), ואחרים מסייעים ותומכים בהרחבת היכולות המוחיות ובתמיכה במעברים אלקטרו כימיים במוח. מרבית ההמלצות סובבות סביב תזונה ים תיכונית.


ולבסוף תרגול או תרופה או שניהם, על מנת לסייע להתניע את המוח אל המיטב. כל מי שנוטל תרופה או שאינו לוקח אותה ברציפות, יכול לתרגל נוירופידבק.


תרגול לשיפור הצלחות לאנשי הקשב


האימון המוחי בשיטת הנוירופידבק (מאושר משרד החינוך) מקנה יכולת והזדמנות לתרגל ולשפר את הפעילות היום יומים על ידי משחק ממוחשב המלמד את המוח מה המשמעות של ריכוז וקשב. מדגים איך ניתן להיכנס ולצאת מריכוז. איך ניתן לשמור לאורך זמן את הריכוז ולתרגל זאת לשיפור מאקסימלי.


אימון נוירופידבק לילדים מייועד למאובחנים מגיל 8 פלוס מינוס וקדימה. האימון במיטבו נמשך כארבעה חודשים, פעמיים בשבוע ומחירו כמו שיעור פרטי ברמה גבוהה. האימון המוחי למבוגרים יכול לסייע בשיפור אישי ומקסום יכולות קיימות. התרגול בנוי בהתאמה אישית על פי הצורך והגיל, נפגשים פעמיים בשבוע קבוע משוחחים ומתרגלים. כל אימון מכיל בקרבו מספר אלמנטים נוספים לתרגול הממוחשב על מנת לבנות את הסיכוי הגבוה ביותר להצלחה.


מאחר ותחום האימון המוחי-נוירופידבק הינו חדש ומוכר פחות, ההמלצות עליו ברשתות החברתיות נמוך. זו גם הסיבה שהורים ויועצות טרם הכניסו אותו למערך הצעותיהם כחלק מאופציות התמיכה והסיוע, זאת למרות הצלחתו בכשמונים אחוז מהמקרים בפועל.


על פניו נראה פשטני לשחק משחקי מחשב ולהצליח לאמן את המוח, נכון? אז מה ההבדל בין משחקי מחשב מוכרים לתוכנה זו?

הבדל גדול. לצורך כך, אני מזמינה אתכם למפגש הכרות חינמי, עימי, בזום או פיזית באזור השרון נתניה, על מנת להכיר ולהתנסות.


בהצלחה :)


צעדים להצלחה המרכז לאימון הקשב





bottom of page