top of page

האם שיפור היעילות בעבודה אפשרי לאנשי הקשב?



מה הקשר בין יעילות בעבודה ובחיים לבין הפרעת קשב וריכוז?


בוקר, תוך כדי השתרכות בפקקים, כל יום מחדש, דניאל מגדיר לעצמו את מה הוא חייב לסיים היום. מבטיח לעצמו שהיום הוא יהיה יעיל ואפקטיבי ויסיים עד הצהרים את משימתו המרכזית. כך חמישה ימים שהדבר לא קורה, כל יום מיליון אירועים שהגיעו מהמייל, משיחות טלפון ועוד ועוד כמובן, כולם דחופים.


בסוף היום תחושת החמצה של אי ביצוע המשימה המרכזית למיין קורות חיים ולקבוע ראיונות לא מתקדם.


היום דניאל התקשר מוקדם למזכירת המחלקה וביקש ממנה להיפגש ליד דלת הכניסה למחלקה. מסר את הלוז להיום וגם את הנייד האישי ושל העבודה וגם את הבקשה דרישה לא להפריע לו עד השעה אחת עשרה בבוקר.

אז זה קרה, המשימה בוצעה במלואה ואפילו תאם ראיונות וביצע השלמת מידע, עם האנשים ששלחו את קורות החיים.


מהי יעילות בחיי העבודה?

הגדרה- מידת המאמץ שהושקעה בביצועיו של איש המקצוע, בהתייחס למשימה שהוגדרה, תוך ניצול מירבי של המשאבים העומדים לרשותו (משאבי ידע, זמן , כסף, כ"א, ציוד ) תוך כדי מהירות ואיכות תוצאות הביצוע.


יעילות או אפקטיביות?

באפקטיביות מרבים להשתמש כאשר מכוונים לאפקט ההשפעה של הפעולות שבוצעו ונגזרו מהעבודה או התוצר. דניאל הצליח להיות יעיל רק כאשר פעל בנחישות עם המזכירה. רק בסיום המשימה הפך להיות אפקטיבי ובעל השפעה להמשך קיום החברה ולתפקודה.


אי יעילות הוא גורם מזיק להתקדמות בעבודה.

כיום קשיי והפרעת הקשב היא שכיחה ואיננה רק למאובחני ADHD, היא קיימת אצל מרבית האנשים בעבודה השגרתית ובחיי היום יום הלחוצים והתובעניים.

רבים האנשים שלא אובחנו כבעלי ADHD אך ניכר בחייהם קשיי הקשב, ובמדינתו כאן אף יותר.


לשמחתנו ניתן להציע כיום אימון ממוחשב

אימון היכול לשפר בקלות ובמהירות יחסית את קשיי הקשב בכל גיל ולהשיג הקלה בסימפטום המעיק הזה.


בואו נדבר על קשיי הקשב שמאפיינים קשיים בעידן המידע בו הקריירה מאתגרת ומחייבת, ועל הפרעת הקשב מאובחנת ADHD.


תחום התפקודים הניהוליים Executive Function.

התפקודים הניהוליים אופייניים לאונה הקדם מצחית, מעורבים במספר רב של משימות כמו היכולת ליזום ביצוע, להתמיד בביצוע המשימה עד לסיומה, לעכב תגובה בסיטואציה, לווסת תגובה, להבחין בין עיקר ולטפל ולא להיגרר לטפל. לנהל ולכוון את מעשיו בהתאם למטרות, בהקשר הענייני, הלימודי או החברתי. קשיים אלו משפיעים על ההתנהלות היומיומית.


התפקודים הניהוליים בעבודה ובלמידה

מרבית התפקודים הללו פועלים באופן לא מודע, אוטומטי, והאחראית על ניהולם היא קליפת המוח והאונה המצחית. אונה זו נחשבת למתוחכמת ביותר, בעלת שליטה קוגניטיבית חשובה ומשמעותית מגיל הילדות ואילך.


בעבודה ובלימודים הפעלת זיכרון עבודה חזותי ומילולי, תכנון, יכולת בצוע, התארגנות וסיום מטלות נדרשות, רכישת כללים חדשים, יכולת קשב סלקטיבי ומתמשך ועוד.


בחיים החברתיים מאפשרים התפקודים הניהוליים שליטה עצמית, ויסות יצרים, רגשות ורצונות, דחיית סיפוקים, תגובה פרופורציונלית, יכולת לתכנן ולבצע מטרות ארוכות טווח תוך התייחסות ליכולת ולזמן האפשריים והימנעות מדחיינות ופעילות תחת לחץ זמן המניב לרוב תוצאה חלקית.


בחיי היום יום בקרב אנשים בוגרים, התפקודים הניהוליים מאפשרים התגברות על מכשלה, התמדה, שינוי הרגלים, אי הסכמה ואי הגררות לפיתויים רגעיים, יכולת סידור וארגון, הבחנה בין עיקר לטפל, דחיית סיפוקים מידיים, קריאת מידע חושי רלוונטי וסינון הגירויים.


הקשיים אותם חווים אנשים עם אתגרי הקשב הם אובייקטיבים ואינם נובעים מביצוע לקוי או מחוסר מאמץ על מנת להשיג הצלחה וכדי להגיע להשיג הישגים ראויים.


אז מה אפשר לעשות עם קשיי הקשב?

אתגרי הקשב יכולים לקבל עזרה ויכולים להצליח עם אנשי מקצוע וכלים ממוחשבים תומכים, שיסייעו להם ויתמכו בהם בתחומים בהם הם נופלים. כמו בירוקרטיה, ניירת, הנה"ח, לוחות זמנים, תעדוף, תכנון וסדר, תזכורות, התמדה וסגירת משימה, זאת על מנת להצליח להתמודד עם מאפייני היעילות והדחיינות.


ללמד ולאמן את המוח להוביל על ידי אימון ממוחשב נוירו פידבק.


תנו למוח להוביל - נוירו פידבק

אימון מוחי – חדר כושר למוח Neurofeedback NFB

מטרת אימון הנוירו פידבק הייעודי אך ורק לקשיי קשב וריכוז, היא ללמד ולאמן את האדם לשלוט בגלי המח שלו באמצעות מתן משוב (=פידבק) חיובי לסוג רצוי של פעילות מוחית ומתן משוב שלילי לסוג פעילות שאינו רצוי. כשמתגלה שליטה או ריכוז, ניתן משוב חיובי וכאשר ישנם מצבים של חוסר שליטה, מסך המחשב מוחשך או שהמשחק נעצר.


חקר המוח לאורך העשורים האחרונים הפריך את ההנחה שהמוח אינו משתנה והיום ברור, כי המוח לומד ומשתנה כל העת. יכולת ההשתנות המוחית נקראת נוירוג'נסיס.


המשמעות היא, שבכל גיל ניתן לאמן את המוח שלנו לרכוש שפה חדשה, יכולת נגינה, משחק או כל מיומנות אחרת. המסוגלות הזו נותנת תקווה לאנשי הקשב הלא יעילים והדחיינים שהם יכולים בהחלט להגביר ולשפר את היכולת האישית שלהם.


תחום רחב, המוכר מזה עשרות שנים. משנות השבעים של המאה העשרים.

בשנים האחרונות , קיימת מערכת נוירו פידבק ייעודי לשיפור הקשב, פשוטה וקלה שמיועדת ומסייעת אך ורק לתחום. היא מאושרת על ידי משרד החינוך בארץ ומתאימה לשימוש בכל גיל ומקום. הערכה הייחודית והייעודית הזו מתאימה לתרגול לאנשים הרוצים לשפר את הקשב בוגרים שאובחנו או שחשים צורך בכך.


מה קורה באימון?

האימון ניתן לבצע באופן אישי או בקבוצה קטנה בכל מסגרת או ארגון.


האימון הינו אישי ומבוסס על משחקי מחשב ווידאו. המתאמנים מקבלים בעת המשחק או הצפייה בסרטון הוידאו משובים חיוביים ושליליים. בכל משחק תהיה דמות אחת אותה נדרש המתאמן להניע אל היעד. בהיותו מרוכז היא תנוע, אחרת - תנוח.

המטרה בתרגול היא להניע את השיפור לקשב ולריכוז טובים יותר.


האימון מתבצע פעמיים בשבוע, ממש כמו שיעור פרטי ולאחר כארבעה חודשים התהליך מסתיים. יעילות האימון אינה תלויה בטיפול תרופתי.


לסיכום

כל מי שמעוניין להצליח ולשפר את איכות החיים להיות יעיל ולצמצם את מאפייני הדחיינות האישיים שלו לשפר את הביצועים האקדמיים והמקצועיים, אימון ותרגול תומך בנוירו-פידבק עשויים לשפר את הקשב והריכוז לקדם את היעילות האישית.


שיטה זו אינה פולשנית, אינה תלויה במתן טיפול תרופתי, ללא תופעות לוואי והיא תוצאה של מאמץ המתרגל בלבד, עשויה לסייע לו להתמודד ולהצליח עם מאפייני התפקודים הניהוליים ולשפר את היעילות המקצועית.




צעדים להצלחה המרכז לאימון הקשב


bottom of page